Voor mijn kinderen en voor mezelf. Om hen het vertrouwen te geven dat ze er mogen zijn, in hun kracht en eigenheid. Om hen te leren omgaan met verschillen en tegelijkertijd mijn eigen zoektocht aan te gaan. Want als ik me primair aanpas aan de wereld, hoe kan ik hen dan helpen om vanuit eigen waarden en talenten de wereld te verrijken?

Die zoektocht bracht me tot een transformatie, van waaruit ik nu leef en werk. Ik ben gestopt om mezelf aan te passen aan het gemiddelde/de norm en omarm mezelf en anderen volledig in hun variatie. Juist die grote variatie —creativiteit, sensitiviteit, motivatie — is wat ons allemaal vooruithelpt. Als we die variatie onderdrukken raken we niet alleen onszelf kwijt, maar verliezen we als collectief kracht!

Mirjam Onderwijs & Leiderschap - mijn aanpak

Door mijn ervaring als directeur in het basisonderwijs, leidinggevende en docent in het hoger onderwijs, projectleider en onderzoeker verbind ik

  • Wetenschap met intuïtie en ervaring uit de dagelijkse praktijk;
  • Onderwijsontwikkeling met leiderschap-, team- en organisatieontwikkeling;
  • Persoonlijke ervaringen en professionele impact middels systeemdenken.

Ik help leerkrachten om anders te kijken en gemeenschappelijke belangen te ontdekken. Om scherpe keuzes te maken, passend bij hun populatie leerlingen, en met impact te handelen.

  • Bewegingswetenschappen MSc.
  • Leiderschapsprogramma New Female Leaders, The Accelerator
  • Assessment schoolleidersregister PO
  • Post-HBO Educational Leadership
  • Coaching persoonlijk leiderschap en verschillende retraites mbt holistische psychologie (hoofd, hart, lichaam)
  • Masterclasses breinvriendelijk onderwijs en systeemdenken
  • Masterclasses Large Scale Intervention (LSI)
  • Opleiding actieonderzoek
  • Coaching MT: leidinggeven aan een professionele cultuur